مقالات

مانیتور کارکرده lcd و اجزای آنها در یک نگاه

  1. مانیتور LCD به صورت پنل نمایش

برای ایجاد صفحه نمایش های بزرگ و حتی تلویزیون های شهری از پنل های LCD استفاده می کنند در واقع این پانل ها را در کنار هم قرار می دهند تا یک مانیتور کارکرده LCD یا تلویزیون شهری بزرگ را تشکیل دهند. آدرس دهی در این پانل ها بر اساس سطر و ستون بسیار آسان بوده و به راحتی می توان تعداد زیادی از آن‌ها را در کنار هم قرار داد.

انواع مانیتور (LED - LCD - CRT) و تفاوت آنها
انواع مانیتور (LED – LCD – CRT) و تفاوت آنها

مانیتور کارکرده LCD: Liquid Crystal Display یا صفحه نمایش کریستال مایع، به نمایشگرهای lcd می‌گویند که از یک لایه tft، یک لایه بک لایت، فیلترهای رنگ و پلاریزه و یک لایه کریستال مایع شکل گرفته‌اند. کریستال مایع در واقع نه حالت جامد دارد و نه حالت مایع بلکه این ماده بر اساس عوامل مختلف مانند محیط تغییر حالت می‌دهد و به شکل هر دوی این حالت‌ها هست.

  1. استفاده از ساختار اکتیو ماتریکس:

مانیتور کارکرده از نوعی ساختار پیشرفته به نام اکتیو ماتریکس Active Matrix استفاده می کنند. استفاده از این قابلیت که بر اساس ماتریکسی از TFT ها ساخته شده است باعث می شود که در هر سلول یک ترانزیستور اختصاص یابد. در نتیجه هر سلول می تواند به صورت جداگانه فعال شود.

  1. زمان پاسخ دهی

در مانیتور LCD زمان پاسخ دهی به روشن شدن سلول ها، بسیار پایین می باشد. این به این معنی است که در کوتاه ترین و کمترین زمان ممکن سلول ها روشن می‌شوند و شما تصویر را در صفحه مشاهده می کنید. در واقع زمان پاسخ دهی در این مانیتور ها  به  مدت زمانی گفته میشود که یک سلول روشن و خاموش شده و دوباره روشن شود .

در این فرآیند کریستال مایع  داخل سلول های صفحه نمایش از حالت فعال ( به اصطلاح روشن یا on) ، به حالت غیر فعال تبدیل  می شود ( سلول خاموش یا Off می شود یا به اصطلاح سیاه می شود) بعد از روشن شدن مجدد سلول دوباره به حالت فعال باز می گردد. هر مقدار این زمان کوتاه تر و کمتر باشد تصویر بهتر و باکیفیت تر خواهد بود. به عنوان مثال در مانیتور LCD ممکن است زمان پاسخ دهی بین 4 میلی ثانیه تا 16 میلی ثانیه باشد.

  1. کنتراست تصویر

کنتراست تصویر به معنی نسب روشنایی تصویر و اختلاف سطح روشنایی تصویر در مانیتور LCD است. هرچه که کنتراست تصویر بالاتر باشد تصویر ها شفاف تر و تاریکی ها و نقاط سیاه بهتر نمایش داده می شوند. یکی از ویژگی های مانیتور LCD کنتراست تصویر بالا است.

  1. زاویه دید:

یکی از مشکلاتی که در مانیتور های قدیمی وجود داشت این بود که زاویه تصویر برای نمای بهتر تصویر وجود نداشت و برای مشاهده تصاویر باید مستقیم در روبروی آن‌ها قرار می گرفتیم اما در مانیتور کارکرده LCD و کلاً تکنولوژی LCD این مشکل رفع شده است.

امروزه تلویزیون ها تا زاویه 170 درجه نیز قابل مشاهده هستند و به عنوان مثال اگر در کنار تلویزیون قرار بگیرید نمی توانید تصویر داخل آن را بدون افت کیفیت و یا تداخل رنگ ها مشاهده کنید. در تلویزیون های که زاویه تصویر کمی دارند در صورتی که از کناره ها به تلویزیون نگاه کنید شاید کم نور شدن و تیره شده تصویر خواهید بود. این قابلیت در گوشی های موبایل به شدت کاربردی است.

  1. رزولوشن

یکی از مهم‌ترین ویژگی های مانیتور کارکرده LCD این است که می تواند تصاویر را در رزولوشن های بسیار بالا به راحتی نشان دهد. در مانیتور های قدیمی به دلیل تکنولوژی قدیمی امکان استفاده از تصاویر با رزولوشن های بالا مانند فول HD وجود نداشت اما امروزه شما به راحتی می توانید کیفیت و رزولوشن های بالاتر از FullHD را در مانیتور LCD مشاهده کنید.

فلت LCD چیست

برای اتصال صفحه نمایش های LCD به بدنه و مادربرد ها و در مانیتور کارکرده و تلویزیون ها و یا موبایل ها از کابلی خاص استفاده می کنند. این کابل با نام فلت LCD شناخته می شود. در واقع فلت LCD وظیفه ارسال اطلاعات دو دیتا به صفحه نمایشگر را دارا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید