مقالات

بررسی مودم TPLINK TD-W9970

در این مطلب با بررسی مودم TD-W9970 ساخت شرکت تی پی لینک همراه شما هستیم. تی پی لینک مدل TD-W9970 یک مودم روتر ارزان قیمت است که هم از ADSL2+ و هم از VDSL2 پشتیبانی می کند. این مودم ارزان ترین مودمی است که از VDSL2 پشتیبانی می کند، و در عین حال به خوبی به عنوان یک مودم ADSL عمل می کند.

با توجه به مطالب فوق بهتر است نگاهی گذرا به اینترنت VDSL داشته باشیم.

تفاوت اینترنت ADSL و VDSL:

مهم ترین ویژگی اینترنت ADSL این است که می تواند روی خطوط تلفن ارایه شود. این نوع اینترنت ارزان است و به سادگی راه اندازی می شود، اما دو عیب بزرگ دارد: سرعت پایینی دارد (حدود 24 مگابیت بر ثانیه) و افرادی که به مرکز مخابراتی نزدیک ترند سرعت بیشتری را نسبت به افرادی که از آن فاصله دارند دریافت می کنند.

تکنولوژی VDSL نسل جدیدی از فناوری DSL است که بر روی بستر کابل شبکه ارئه می شود. بنابراین این خطوط نیاز به کابل کشی دارند و نمی توانند از خطوط تلفن استفاده کنند. در عوض سرعت اینترنت VDSL به مراتب بیشتر از ADSL است و تا 60 مگابیت بر ثانیه نیز می رسد. سرعت آپلود خطوط VDSL تقریباً 10 برابر خطوط ADSL می باشد و به 16 مگابیت بر ثانیه می رسد. در این نوع اینترنت همه کاربران از سرعت اینترنت برابری برخوردار هستند.

VDSL2

شرکت های ارائه دهنده اینترنت به تدریج به سمت ارایه اینترنت VDSL می روند، و شرکت مخابرات نیز در حال گسترش این خطوط می باشد. بنابراین انتخاب مودم TD-W9970 می تواند انتخابی آینده نگرانه باشد. در ادامه مودم TD-W9970 را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم.

طراحی:

بدنه مودم TD-W9970 از جنس پلاستیک است و دارای طراحی مدرنی است. حفره هایی که بر روی آن قرار دارند زیبایی خاصی به این مودم بخشیده اند. دو آنتن خاکستری ثابت دارد که می توانند برای پیدا کردن بهترین سیگنال بچرخند. مودم طراحی فشرده ای دارد و تهویه مناسب بخشی از طراحی است. نداشتن لبه های تیز و لبه های گرد در کناره مودم به زیبایی آن کمک زیادی کرده است. تهویه های روی این مودم ممکن است باعث ورود گرد و غبار به داخل مودم شوند، اما به خوبی باعث خنک ماندن مودم می شوند.

طراحی مودم TD-W9970

 رابط کاربری گرافیکی اینترنت یا Web GUI:

رابط گرافیکی به خوبی طراحی شده است و کار با آن آسان است. برای دسترسی به GUI باید از نام کاربری و پسورد admin استفاده کرد. برای راه اندازی سریع مودم کافی است نوع کارکرد مودم یعنی ADSL/VDSL و ISP انتخاب شود، نام کاربری و پسورد وارد شود و تنظیمات Wi-Fi انجام شود. تنظیمات زیادی برای فایروال، امنیت، کنترل والدین و Wi-Fi در رابط کاربری وجود دارد. رابط کاربری این مودم بسیار شبیه به مودم TD-W9980 است.

رابط کاربری مودم TD-W9970

وایرلس و LAN:

این مودم داری چیب BCM wireless N و فرکانس آن 2.4 گیگاهرتز است. یکی از دلایل قیمت پایین این مودم استفاده از همین چیپ است. این بدین معنی است که حداکثر سرعت وایرلس آن 40 تا 50 مگابیت بر ثانیه است. این سرعت آن قدرها هم بد نیست و برای بسیاری از کاربران مناسب است.

مودم های زیادی در بازار وجود دارند که سرعتی بیشتر از مودم TD-W9970 دارند، اما شما باید هزینه بیشتری برای آن ها پرداخت کنید. این نکته را باید در نظر داشته باشید که سرعت اینترنتی که شرکت ارائه دهنده اینترنت شما فراهم کرده است به چه میزان است. اگر این سرعت 20 یا 40 مگابیت بر ثانیه باشد، چه دلیلی دارد که هزینه بیشتری پرداخت کنید. مودم TD-W9970 چهار پورت 100 مگابیتی LAN از نوع RJ45 دارد.

مودم TD-W9970

عملکرد ADSL و VDSL:

این روزها مودم های اینترنت وایرلس توجهات بیشتری را به سوی خود جلب کرده است، اما تکنولوژی های DSL با ثبات بالای خود به همان اندازه اهمیت دارند. در کشور ما که تکنولوژی های DSL هنوز جایگاه ویژه ای دارند، توجه به عملکرد ADSL و VDSL اهمیت بیشتری پیدا می کند. جالب است بدانید که این مودم از این لحاظ عملکرد بسیار خوبی دارد. این مودم برای کاربران Downstream یعنی کابرانی که از مراکز مخابراتی دورتر هستند عملکرد بهتری دارد، حتی نسبت به بسیاری از مودم های گران تر از خودش. عملکرد DSL آن بسیار باثبات است و نرخ خطای آن (خطا بر ثانیه) آن از بسیاری از مودم ها کمتر است.

ویژگی های سخت افزاری:

با پرداخت هزینه این مودم شاید جدیدترین و بهترین مودم را از لحاظ سخت افزار در اختیار نداشته باشید اما حداقل امکاناتی که یک مودم باید داشته باشد را دارید، حتی کمی بیشتر. در جدول زیر ویژگی های سخت افزاری مودم TD-W9970 را مشاهده می کنید.

ابعاد 36 × 130 × 195 میلی‌متر
پورت ها پورت RJ-11 , پورت اترنت RJ-45 LAN , پورت USB
تعداد پورت اترنت RJ-45 چهار عدد
تعداد پورت RJ-11 یک عدد
تعداد پورت USB یک عدد
تعداد آنتن دو عدد
نوع آنتن Omni directional
قدرت آنتن 5 دسی بل

مودم TD-W9970 در یک نگاه:

مودم TD-W9970 طراحی زیبایی دارد، حداقل امکاناتی که از یک مودم انتظار داریم را در اختیار می گذارد و  از لحاظ عملکرد وایرلس و ADSL عملکرد خوبی دارد و بهتر از برخی از مودم های گران تر از خودش عمل می کند. قیمت این مودم و ویژگی هایی که دارد، ان را به یک گزینه ایده آل برای اکثر افراد تبدیل می کند. از معایب این مودم سرعت نسبتاً پایین وایرلس است، اما باید این را در نظر بگیریم که واقعاً چند درصد از کاربران اینترنت در ایران از اینترنتی با سرعت 50 مگابیت بر ثانیه استفاده می کنند؟ این سرعت پاسخگوی نیاز اکثر قریب به اتفاق کاربران اینترنت در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید